2019-12-20 Hírek - egészségügy

MobiWorkS és MedNurse – egy projekt tapasztalatai

A tatabányai Szent Borbála Kórházban, egy projekt keretén belül elsőként a Hematológiai Osztályon kezdték el használni és tesztelni az Asseco Magyarország medikai rendszeréhez illesztett MobiWorkS orvosi vizittámogató, és a MedNurse nővérmunkát támogató mobilalkalmazásait. Az érintett projektről Dr. Dombi J Péter a Hematológiai Osztály osztályvezető főorvosát és Kenesei Judit főnővért kérdeztük.

Kérem, mutassák be a tatabányai Szent Borbála Kórház Hematológiai Osztályát!

  • Dr. Dombi J Péter, Kenesei Judit: Az osztály II. B progresszivitású szintű feladatokat lát el, a húsz aktív hematológiai ágyunk mellett három általános belgyógyászati ággyal is rendelkezünk. Az osztályra a közel háromszázezer lakosú Komárom-Esztergom Megye területéről érkeznek a pácienseink, a minél magasabb szintű ellátás érdekükben együttműködünk az esztergomi hematológiai szakrendeléssel is. Fejér megye egyes településeiről is fogadunk betegeket, jelentős számban érkeznek Pusztavám és Mór környékéről is hozzánk. Évente a Hematológiai ambulancián kb. ötezer beteget fordul meg. Az osztályon malignus és nem malignus hematológiai kórképek kezelését végezzünk. Malignus kórképeken belül a Non-Hodgkin és Hodgkin kórképek kezelését végezzük, továbbá krónikus leukémiás betegek ellátása történik. Szekunder, illetve idős kori akkut leukémiás betegeket is gondozunk. Az anémiák differenciált diagnosztikája, a betegek kivizsgálása kezelése jelentős terhet ró ránk. Az osztály jelentős profilja a vérzékeny és trombotikus betegek ellátása. Az intézet központi laboratóriuma mind a trombofília mind a trombocyta funkciós vizsgálatok vonatkozásában felkészült. Az osztályon kezelt betegeknél a cytosztatikus, cytotoxikus kezelések során kialakuló csontvelői aplasia, lázas neutropeniás betegcsoport jelentős orvosszakmai és nővéri feladatokat jelent. Nálunk jelenleg több klinikai tanulmány (fázis 3 vizsgálat), követéses vizsgálat, betegedukációs program is zajlik.

A megnövekedett betegforgalom miatt nem mindegy, hogy egy-egy beavatkozás vagy kontroll alkalmával mennyi időt fordítanak az adminisztrációra. A Szent Borbála Kórházban a MedWorkS medikai rendszer 5 éve üzemel, ám a közelmúltban vezették be az intézményben a MobiWorkS orvosi vizittámogató és a MedNurse nővérmunkát támogató mobilalkalmazásokat, milyenek az első visszajelzések?

  • Dr. Dombi J Péter: Tulajdonképpen most egy hatalmasat léptünk előre, egy régi álmom válik valóra ezzel. Az ágy melletti „konzílium” jelentősen megkönnyíti az orvosok és a nővérek munkáját. Minden a terápia elrendeléséhez, módosításához szükséges információ (képalkotó diagnosztikai felvétel, laborlelet, a beteg vitális paraméterei, stb) a rendelkezésünkre áll helyben. Nem kell elhagynunk a kórtermet, közvetlen a beteg mellől tudunk vizsgálatkéréseket indítani, módosíthatjuk a gyógyszerelést, „irányíthatjuk” a nővérek munkáját. Korábban sokkal bonyolultabb volt, papírokat küldözgettünk ide-oda, szóbeli utasítások alapján dolgoztunk, sok hiba lehetőség volt a rendszerben. A szoftver, melynek a fejlesztésében az orvosaink, nővéreink is jelentős szerepet vállalnak abszolút a betegbiztonsági szempontokra épül. Olyan minőségbiztosítási elemeket építünk bele, mely az ellátás folyamatát transzparensé, nyomon követhetővé, számonkérhetővé teszi és gyors.

A kollégák mennyire voltak nyitottak erre?

  • Dr. Dombi J Péter: Ahhoz, hogy egy kórházi épület ne csak szép, de funkcionálisan is a lehető legoptimálisabb legyen muszáj a dolgozók szakértelmére, tudására támaszkodnia a tervezőnek. Ugyanez igaz egy medikai szoftverre is. Amikor velem szemben ül egy informatikus vagy fejlesztő, akkor nekem az Ő fejével, neki pedig az enyémmel kell gondolkodnia. Esetenként bioinformatikai kérdéseket adatmezőkké kell konvertálnom, illetve egy-egy problémát, folyamatot megfoghatóvá kell tennem informatikai szempontból. A mostani fejlesztés egy intézményi projekt keretében zajlik, tulajdonképpen mi „kicsiben” kísérletezünk azért, hogy nagyban ne hibázzunk. Az általunk nyert tapasztalatok teszik majd lehetővé, hogy ez a fejlesztés eljusson a kórház valamennyi osztályára, a tapasztalatok megosztásával, a többi betegellátó osztály tanításával járulunk hozzá a sikeres bevezetéshez. Az általam vezetett osztály munkatársai nyitottak, innovatívok, vállalkozó szelleműek. Nagyon hálás vagyok nekik, de külön szeretném kiemelni a főnővérünket és dr. Barborják Zorkát, akiknek az elkötelezettsége nélkülözhetetlen az álmaink megvalósításához. Én ma, 65 évesen is tele vagyok ötletekkel, örömmel veszünk részt minden fejlesztésben.

A két említett projekten kívül van még egy újdonság, mely alapjaiban módosítja a kórház működését, elindult az egyedi gyógyszerelés egy gyógyszerautomata segítségével.

  • Dr. Dombi J Péter: Igen, ez is egy újdonság, ám a világ több országában egy jól bevált, precíz, nyomon követhető, szakmailag és üzemgazdasági szempontból is hatékony rendszer. A kórház vezetői és a gyógyszerellátásért felelős intézeti főgyógyszerész látták a gyógyszereléssel kapcsolatos problémákat. Az nem is kérdés, hogy sikeres-e ez az új modell, mert az! Inkább az az érdekes, hogy mennyi időn belül válik ez az új szisztéma az intézeti kultúra részévé. Haladunk abba az irányba, hogy smart kórházzá váljunk, ám a változtatások elfogadásához időre van szükség. Ezen fejlesztések bevezetése nagy munka, mindent mindennel össze kellett csiszolni. Voltak apró zökkenők, de a különféle egységek együttműködésének köszönhető haladunk. Mindeközben ne felejtsük el, hogy a napi „rutin” betegellátás, zökkenőmentes működést is biztosítanunk kellett.

A szakdolgozók számára milyen változást hozott az új rendszer?

  • Kenesei Judit: Nagy előrelépés a mobil eszközök használata és a vonalkódos betegazonosítás, hisz ezáltal csökkenthető a betegek téves azonosításából eredő hibák száma, megelőzhetők a gyógyszerelési hibák, és elkerülhetővé válik, hogy egy-egy orvosi beavatkozást másik páciensen hajtsanak végre. A megfelelő betegazonosítás garancia a minőségi betegellátásra. A MedNurse rendszer főként a dupla adminisztráció felszámolásával segíti a munkánkat, ennek előnyét több területen is érezzük. Így például közvetlen a betegágy mellett, mobil eszközön tudjuk rögzíteni a beavatkozásokat, a beteg vitális paramétereit, ezáltal nem kell a papír alapú lázlapra és a nővér dekurzusra rávezetni ezeket az adatokat. Ráadásul az orvos a tableten vagy a munkaállomáson azonnal látja a mért eredményeket. A karszalaggal és a MedNurse használatával jelentősen csökken a gyógyszereléssel kapcsolatos nővéri munka időtartama is.

Mit gondolnak, eljöhet az a pillanat amikor a papíralapú dokumentáció megszűnik?

  • Dr. Dombi J Péter: Azt gondolom, hogy egyszer biztosan bekövetkezik, ennek azonban számos feltétele van, többek között a jogszabályi háttér biztosítása is vizsgálandó. Tisztázni kell természetesen minden olyan kérdést mely a papíralapú dokumentáció elhagyását vagy minimalizálást eredményezheti. Nincsenek kétségeim, ebbe az irányba haladunk, jelentős változások várhatóak.
  • Kenesei Judit: Én is így gondolom, a dolgozók már ma is látják ennek a rendszernek az előnyeit, ahogy megyünk előre egyre könnyebb lesz, érvelni sem kell majd a változtatás mellett. Már ma is van olyan papíralapú adminisztratív feladat, melyet kiiktathattunk az életünkből. A dokumentáció, a feladatok elvégzéséhez szükséges információk transzparensé váltak, valós idejű adatok alapján látjuk, melyik folyamat hol tart – a MobiWorkS és a MedNurse segítségével minimalizáljuk a tévedés esélyét.

Hogyan tovább?

  • Kenesei Judit: Folyamatosan tartjuk a kapcsolatot az Asseco-val, itt nem állhatunk meg. Az én nagy álmom, hogy az ápolási esettörténet-dekurzus lapot digitalizáljuk, nem elérhetetlen, csak időt-és energiát igényel mind a cég, mind pedig a részünkről.
  • Dr. Dombi J Péter: A nemzetközi tapasztalatok alapján a smart kórházakban alkalmazott innovatív technológiák az egészségügyi ellátás színvonalának emeléséhez, a betegelégedettség fokozásához és a költségcsökkentéshez is hozzájárulnak. Az, hogy mi lesz ennek a hihetetlen digitális fejlődésnek a vége, ha egyáltalán lesz vége, azt nem tudom. Csak a reményemet osztanám meg Önnel. Én abban bizakodom, hogy az új technológiák által időt nyerünk, időt arra, hogy a betegeinkkel még többet tudjunk foglalkozni. Az osztály mindennapi gyakorlatában előrelépést jelenthet továbbiként az elektronikus úton történő intézet, – intézetek közötti leletcsere, a betegregiszterek fejlesztése. Ismert tény, hogy osztályunk a VEAB Akadémiai régióban a betegregiszterek fejlesztésében, az mieloproliferatív megbetegedések regiszter fejlesztésében vett részt. Mára országos lefedettséggel bír a regiszter, fontos előrelépés lehetne az együttműködő intézményekben a közös informatikai fejlesztés az ágy melletti adat bevitel.

 

Szerző: T.M.

 

Érdeklik szolgáltatásaink?Lépjen velünk kapcsolatba!

<