2019-08-08 Hírek - egészségügy

Lecserélte medikai szoftverét az Országos Sportegészségügyi Intézet

Megyeriné Szabó Anita, az Intézet stratégiai igazgatója szerint a sportegészségügy csúcsintézménye egy komplex, a betegellátás teljes vertikumát lefedő, a különféle intézményen belüli folyamatokat komplexitásában kezelő smart medikai szoftvert keresett.

 

Mi indokolta azt, hogy a Sportkórház medikai rendszerét lecseréljék? 

Az intézetben futó, a betegellátás eseményeit rögzítő szoftver húsz évig „kísérte” az Országos Sportegészségügyi Intézetben folyó munkát. Az elmúlt két évtized rengeteg változást hozott, a sportegészségügyi ellátás is sokat formálódott és az Egészségügyi Szolgáltatási Térhez való csatlakozás is új igényeket generált. A régi rendszer mára elavult, lépnünk kellett.

 

Egy intézményvezető mennyire tudatosan választja ki a kórház medikai rendszerét? Mit vesz figyelembe?

Ahhoz, hogy jól döntsünk, mindenképp tudnunk kell, mit is akarunk megvalósítani, tisztában kell lennünk saját intézményünk jövőképével, stratégiájával. Mi egy komplex, a betegellátás teljes vertikumát lefedő, a különféle intézményen belüli folyamatokat komplexitásában kezelő smart medikai szoftvert kerestünk. Számunkra fontos, hogy a háttérszolgáltatást nyújtó informatikai cég naprakész legyen, mind a jogszabálykövetés, mind pedig a finanszírozási rendszer sajátosságai tekintetében. Vannak speciális igényeink is, elengedhetetlen, hogy az országban 113 telephelyen működő sportorvosi hálózat munkatársai bármikor, bárhonnan elérjék a versenyzők, sportolók egészségügyi adatait, up to date adatokat lássanak a Regiszterbe rögzített sportorvosi engedélyekről. Mindezeken túlmenően az is döntő jelentőségű, hogy látjuk-e az együttműködésben rejlő potenciált, fontos, hogy együtt gondolkodhassunk a szoftverszolgáltatást nyújtó céggel, értsék és „érezzék” a problémáinkat, közösen keressük a megoldást az egyedi igényeinkre. Úgy véljük, hogy az Asseco Magyarország MedWorkS rendszere végtelen lehetőséget tartogat számunkra, mely a megújuló sportegészségügy folyamatban lévő fejlesztéseit támogatni tudja.

 

A rendszer adaptálása mindig bonyolult, mert miközben fut a régi rendszer, az újat a helyi viszonyokra kell igazítani és úgy bevezetni. Hogy zajlott ez a folyamat?

A beruházás kezdetén tudtuk, hogy sokféle feltételnek kell teljesülnie ahhoz, hogy zavartalan legyen a betegellátás. Önmagában már csak az informatikai hardverpark biztosítása is komoly feladat volt, melyhez a szerverek beszerzését önerőből oldottuk meg. Hatalmas lehetőséget jelentett, hogy az asztali gépeket és nyomtatókat az Egészséges Budapest Program biztosítani tudta számunkra. Szerencsés volt, de nehézséget is okozott, hogy mind a hardver-, mind pedig a szoftvercsere egyidőben zajlott. Nagy segítség volt, hogy a korábbi és az új szoftverszolgáltató is mindent elkövetett a zökkenőmentes átállásért, együttműködőek voltak. A korábbi ellátási adatok migrálása, a gépek, eszközök beüzemelése nagy izgalmat okozott számunkra, de szerencsére sikerült, ebből nem volt fennakadás. Azt gondolom, hogy mint minden új rendszer elindulásakor, lehetnek feszültségek és problémák, amelynek megoldásában is segítséget kaptunk. A rendszer éles indulásának napján az OSEI informatikusai mellett az Asseco munkatársai is a helyszínen voltak. A különböző területeken (szakrendelések, labor, gyógyszertár, radiológia, stb.) kéttucat szakember állt a rendelkezésünkre, amely nagy segítség volt. Bár ahogyan azt vártuk is, nem volt minden zökkenőmentes, de a közel két héten át tartó helyszíni segítséggel orvosolni tudtuk a felmerülő nehézségeket.

 

Hogy fogadták az orvosok, nővérek az új rendszert?

Tisztában voltunk vele, hogy bármilyen újdonság bevezetése nehézséggel jár, a kollégák egy része „morog” majd emiatt. Én tíz éve dolgozom itt, azóta folyamatosan azt hallgattam, hogy mennyi hiányossága volt a korábbi rendszer, kérték, cseréljük le, ám a váltáskor sokan visszasírták a régit. Úgy gondolom, hogy az idő múlása csillapítja majd a kezdeti ellenérzéseket. Már négy hónapja fut a MedWorkS, de még tanuljuk és folyamatosan formáljuk egymást. Az új szoftverbevezetés abból a szempontból is hasznos, hogy ennek apropóján „kénytelen voltunk” átvizsgálni a munkafolyamatainkat, így számos ésszerűsítést is magával hozott ez a változás. Decembertől áprilisig csak a háttérmunkák zajlottak, jogosultságok beállítása, a rendszer személyre szabott paraméterezése, oktatások – és csak apránként vezetjük be az összes modult. Talán érhetőbb, ha mondok egy példát; a fokozatosság elve alapján jelenleg az ápolás területén még csak a zárójelentést rögzítik elektronikusan, ám hamarosan a betegellátás minden eseményét már az új szoftverben kell majd rögzíteni. Így pontosan nyomonkövethető lesz, ki, mikor, mit (diagnosztikai felvételt/terápiát/gyógyszert) rendelt a betegnek, ki, mikor adta be a gyógyszert, végezte el az adott kezelést, készítette a felvételt, írta a leletet, stb. Sokkal precízebben tudjuk adminisztrálni a betegellátást, további előny, hogy papírmentesen tudjuk tárolni a dokumentumokat.

 

Volt olyan már meglévő szoftver, amihez illeszteni kellett az új programot?

Az Asseco munkatársaival igyekeztünk sok, eleve a Sportkórház igényeire szabott funkciót beállítani a MedWorkS-ben. Említettem már, hogy meg kellett, hogy valósuljon az OSEI saját sportorvosi engedélyeket nyilvántartó rendszerének, a Sportorvosi Regiszternek az illesztése az új rendszerhez, mely számunkra elsődleges fontosságú volt. A laborba bevezettük a LabWorkS informatikai rendszert, melyhez illesztettünk egy már meglévő külső rendszert is. A gyógyszertári szoftverünk szintén a MedWorkS része, a PharmaGlobe lett. A radiológiai osztály felvételező rendszere szintén kapcsolódik a központi rendszerhez és egy távleletező szoftvert is sikeresen összekötöttünk az új medikai rendszerrel. A korábbi speciális műtéti előjegyzési modulunk mintájának átvezetése jelenleg zajlik, ahogyan az EKG vizsgálatok görbéjének és eredményeinek a betegadatokhoz beemelése is. A MedWorkS rendszer lényege, hogy a különféle modulok kommunikálnak egymással, nem kell duplán rögzíteni az adatokat – ezzel is csökken a tévedés esélye. Ugyan jelenleg még tartogat némi kihívást munkatársaimnak a rendszer működtetése, úgy vélem, hogy minden nappal könnyebb lesz. Ahogy megtapasztalják majd, hogy a MedWorkS személyre szabható, minden szervezeti egység a saját ízlése szerint tudja formálni a felületet és nem kell mélyreható informatikai tudás ahhoz, hogy az alap sablonokat el tudja készíteni bárki, illetve megadhatják, hogy milyen adattartalom kerüljön a leltekre, mit rögzítsen a szoftver, megérzik a változás pozitív oldalát. Az már most nagyon hasznos számunkra, hogy a rendszer segítségével országosan minden sportorvosi rendelőnkben történt vizsgálatot nyomon tudunk követni és így jobban tudunk őrködni a sportolóink egészsége felett. Bár az új rendszer valóban felhasználóbarát, a régi rendszer működésével összehasonlítva teljesen más logika mentén épül fel, ezért talán kicsit több idő kell mindannyiunknak a megfelelő működtetéshez. Az adatok hozzáférésének szabályozása pedig egyáltalán nem mellékes, hisz a GDPR sok kihívást tartogat számunkra, csak a legszükségesebb adatokkal dolgozhatunk.

 

A filmekben az orvosok-nővérek a betegágy mellett különféle tabletek és más elektronikus eszközök segítségével hívják elő a leleteket, rendelnek el kezeléseket. Ebben a mostani fejlesztésben ez a lehetőség is adott?

Igen, erre is lehet mód. Elképzelésünk szerint kollégáink a betegek ágya mellett, mobil eszközök segítségével tudnak majd intézkedni, az alapszoftverre, a MedWorkS-re épülő MobiWorkS kiválthatja majd a papír alapú lázlapot és a hagyományos feladatszervezést, ezzel az orvosok, nővérek munkáját egyaránt hatékonyabbá, átláthatóbbá teszi. A vizitek alkalmával – az alkalmazás segítségével – az orvosok mindig a legfrissebb adatokat láthatják a betegről, illetve utasításaikat rögtön a betegágy mellett azonnal rögzíthetik a rendszerben. Az elrendelt feladatok automatikusan a MedWorkS-be kerülnek és továbbítódnak az érintett osztályok felé. Ennek a modulnak a próbaüzemét a Mozgásszervi Rehabilitációs Osztályon tervezzük elindítani, hogy az „újfajta”, finanszírozást is befolyásoló többletdokumentációs feladatok mellett is minél több idő jusson a legfontosabbra, a betegre. Ezzel az orvos számára értékes információk könnyen áttekinthető formában elérhetők lesznek, mindemellett az alkalmazás a nővérek munkáját is segíti, az ápolási anamnézis vagy a vitális paraméterek is ezen a platformon keresztül rögzíthetik. Most zajlik az intézmény teljes területét lefedő wifi rendszer kialakítása, és ha ez a biztonságos „csatorna” elkészül, nem lesz akadálya annak, hogy ezt használjuk.
A papírmentes kórház egy álom, nem tudom eljutunk-e odáig, kérdés, hogy a digitális archiválás jogszabályi feltételei mikor teszik ezt lehetővé, de jó lenne, ha megvalósulhatna.

 

Egy intelligens szoftver soha nincs kész, hogyan tovább?

Vannak álmaink, melyeket még szeretnénk megvalósítani, így például jó lenne, ha egy biztonságos adatkapcsolaton keresztül a világversenyeken résztvevő sportolóink minden adatát elérhetnék a csapatok vezető orvosai – ezen is szeretnénk dolgozni, és persze az OSEI működésének megújulásával további terveink is vannak, melyhez úgy gondolom, hogy megtaláltuk a megfelelő informatikai szolgáltatót.

Szerző: Horváth Judit

Érdeklik szolgáltatásaink?Lépjen velünk kapcsolatba!

<